Blogger Templates
*** Selamat Datang Ke Blog Saya : Pendidikan Jasmani & Pendidikan Kesihatan ***

Sunday 13 November 2011

Cara Memberus Gigi Dengan Betul

Memberus gigi juga perlu memerlukan langkah-langkah yang betul bagi mendapatkan hasil yang berkesan. Jika murid-murid tidak mengikut langkah-langkah yang betul, sisa makanan dan plak gigi tidak akan terhapus dengan berkesan. Langkah-langkah berikut dapat membantu murid-murid mengamalkan teknik memberus gigi secara berkesan :

  1. Memberus gigi haruslah dimulakan dari permukaan luar dan dalam gigi. Berus diletakkan pada sudut kecondongan 45 darjah dan mulakan memberus dari atas gusi hingga ke gigi.
  2. Kamu juga haruslah memberus pada permukaan gigi yang digunakan untuk mengunyah makanan. Pegang berus secara mendatar dan tolak berus ke luar dan ke dalam.
  3. Langkah seterusnya, murid-murid hendaklah memberus pada bahagian dalam gigi hadapan. Tegakkan berus gigi dan beruslah secara perlahan-lahan dari dalam dan ke luar dengan hanya menggunakan hujung berus.
  4. Tidak dilupakan juga untuk memberus bahagian celah-celah gigi. Bagi langkah ini murid-murid diingatkan supaya menggunakan berus yang lebih kecil supaya lebih mudah memberus keluar sisa makanan dan plak gigi.
  5. Akhir sekali, murid-murid juga perlulah memberus bahagian lidah. Pegang berus gigi secara mendatar kemudian beruslah lidah dengan menolak berus ke hadapan dan ke belakang.

              

No comments:

Post a Comment