Blogger Templates
*** Selamat Datang Ke Blog Saya : Pendidikan Jasmani & Pendidikan Kesihatan ***

Monday 21 November 2011

Percutian Sihat

Ketika cuti sekolah kali, adalah murid-murid bakal melancong ke luar negara? Mungkinkah murid-murid akan bercuti ke sebuah kawasan peranginan yang agak jauh daripada kediaman kamu? Lihatlah panduan di bawah sebelum pergi bercuti :

Jumpa Doktor
Jika ingin bercuti ke luar negara, dapatkan pemeriksaan kesihatan daripada doktor. Jika perlu, dapatkan suntikan vaksin tertentu jika ditakuti kamu terdedah kepada penyakit-penyakit yang hanya terdapat di negara yang bakal dilawati. Jika murid-murid mempunyai penyakit dan memerlukan bekalan ubat tertentu, pastikan bekalan ubat mencukupi untuk tujuan percutian.
                

Bawa Beg Kesihatan Kembara 
Beg ini mesti mengandungi ubat-ubatan asas yang boleh meredakan gejala kesakitan. Contohnya seperti jangka suhu, panadol, garam penghidrat jika berlaku cirit-birit, krim antiseptik, pil tahan sakit, kain pembalut luka, cecair untuk membalut luka dan sebagainya.

                             

Bawa Krim Pelindung Matahari
Kemungkinan destinasi yang ditujui mengalami cuaca panas yang sangat terik. Krim pelindung diperlukan untuk mengelakkan kulit daripada mengelupas.

                         

Rehat dan Tidur yang Cukup
Sebelum pergi bercuti, janganlah terlalu seronok sehingga melupakan waktu tidur yang biasa. Murid-murid perlu tidur dan rehat yang cukup sebelum berangkat ke destinasi yang dituju.

             

Bawa Air Minuman
Bawa air minuman yang mencukupi untuk diminum sepanjang perjalanan.

                 

Pilih Menu Makanan
Pilihlah makanan yang kurang pedas, berempah dan terlalu berminyak. Lebihlah memakan buah-buahan. Hal ini dapat menyegarkan tubuh kamu. Jika memakan makanan terlalu pedas atau berempah, mungkin boleh mengakibatkan sakit perut atau cirit-birit.

            

Jaga Kebersihan
Amalkan membasuh tangan sebelum dan selepas makan. Menjaga kebersihan diri dapat mengelakkan kita daripada dijangkiti penyakit.

                

No comments:

Post a Comment